Onderwerp

Waar moet ik de door mij betaalde premie van een individuele levensverzekering opnemen in mijn belastingaangifte (belastingvermindering voor enige en eigen woning)? Welke documenten moet ik ter beschikking van de administratie houden?

FAQ
Om recht te hebben op de belastingvermindering vermeldt u het bedrag van de door u betaalde premie (na toepassing van de fiscale begrenzingen) onder de rubriek "premies van individuele levensverzekeringen gesloten vanaf 1/1/2005 die in aanmerking komen voor de vermindering voor enige woning” (vak IX, code 1371 of 2371 van de aangifte).
De premie van een individuele levensverzekering geeft slechts recht op de belastingvermindering voor enige en eigen woning als u beschikt over de noodzakelijke fiscale attesten die door de verzekeringsmaatschappij worden uitgereikt.
Voor het inkomstenjaar waarin u de eerste keer de belastingvermindering voor enige en eigen woning vraagt, voegt u best het door de verzekeringsmaatschappij uitgereikte eenmalig basisattest bij uw aangifte.
Daarnaast voegt u best ook het door de verzekeringsmaatschappij uitgereikte jaarlijks betalingsattest bij uw aangifte.
Ontdek onze producten:
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek
Wilt u een update van uw financiële situatie? Of wilt u wat meer informatie?
Dat kan u ons bereiken voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Bel ons
+32 2 318 15 51
Contacteer mij
Video afspraak